Ave verum Corpus
Mozart Byrd Poulenc Elgar
Mozart Byrd Poulenc Elgar
Wolgang Amadeus Mozart kwakkelde al een tijd met zijn gezondheid, maar hij was niet de enige: zijn geliefde Constanze ging regelmatig naar een kuuroord net buiten de stad Wenen om verlichting te zoeken voor haar kwalen. Toen Mozart haar kwam opzoeken mochten ze in een huis van koordirigent Anton Stoll verblijven. Als dank schreef Mozart een klein en eenvoudig werk voor het plaatselijke koor waar Stoll dirigent van was. Een beroemde Weense pianist, Arthur Schnabel, noemde het werkje ‘te simpel voor kinderen, maar te moeilijk voor volwassenen’. Het stuk werd wereldberoemd: het “Ave verum Corpus”. Nog geen half jaar later zou Mozart overlijden…
Mozart was niet de eerste die het “Ave verum Corpus” (Wees gegroet, waarlijk lichaam) op muziek zette. De tekst, toegeschreven aan paus Innocentius VI (14e eeuw), wordt gesproken of gezongen bij de eucharistieviering. Een beroemde zetting is van de engelsman William Byrd, die ondanks dat het verboden was toch trouw bleef aan de katholieke kerk. Byrd was organist en kapelmeester in London ten tijde van Shakespeare. Overigens hebben ze elkaar waarschijnlijk nooit ontmoet, maar Shakespeare moet de muziek van Byrd hebben gekend en andersom: Byrd moet van Shakespeare hebben gehoord.
Het blijft bij dit concert niet bij twee keer het Ave verum, want ook de werken van Sir Edward Elgar en Francis Poulenc. De laatste heeft er een compositie voor vrouwenkoor van gemaakt in de door zijn zo kenmerkende stijl.
Gabriel Fauré was op jonge leeftijd al een beroemd componist. Hij won vele prijzen en met zijn Cantique de Jean Racine, gebaseerd op een tekst van Racine, won hij een prestigieus concours terwijl hij nog maar net was afgestudeerd. Capella Sneek voert dit werk uit op twee prachtige orgels: in Heerenveen het Adema-orgel, dat nog nagenoeg in de originele staat verkeerd zoals toen het werd gebouwd in 1869; in Sneek het Maarschalkerweerd orgel uit 1891. Allebei de orgels hebben verwijzingen naar de smaak van de franse orgelbouwers van die tijd.
Dan staat er nog een pareltje op het programma, het Notre Père van Maurice Duruflé. Het was het laatste werk dat hij schreef nadat hij een auto-ongeluk had gehad, waardoor hij geen organist meer kon zijn. Het Notre Père heeft hij opgedragen aan zijn vrouw die hem nog jarenlang liefdevol heeft verzorgd.
We maken ook een uitstapje naar Duitsland. We zingen bijvoorbeeld het Geistliches Lied van Johannes Brahms. Brahms was in zijn tijd een ouderwetse componist die nog vasthield aan een stijl van componeren waarin contrapunt een belangrijke rol speelt. Die stijl is, onder andere door de fugatische thematiek, ook in het Geistliches Lied duidelijk aanwezig. Dan hebben we nog twee topwerken uit de duitse Hoog-Romantiek op het programma: ‘Herr, nun Lässest Du deinen Diener in Frieden fahren’ van Felix Mendelssohn (een troostrijk Lied waarin voor de naderende dood berusting wordt gevonden in het vertrouwen op God).
Carl Visser, cantor-organist van o.a. de Sint Piter in Grou, zal Capella Sneek begeleiden. Carl is zelf ook erg actief met het organiseren van concerten in Grou en omstreken. Wij zijn erg blij dit project met hem samen te kunnen doen. Meer over Carl Visser vindt u op zijn website
Albert Jan de Boer zal samen met Sippie Broersma het koor coachen op vocaal-technisch vlak. Albert Jan, zelf dirigent en zanger, heeft jarenlange (internationale) ervaring met koren en is een jonge talentvolle bevlogen musicus. Meer over Albert Jan vindt u op zijn website